5 h Rogers

Vilken dag, vilken dag.
Rogers pass heter ett bergspass som ligger en timme från Golden och där finns en nationalpark. Seriösa folk åker dit och turar på skidor och på sommaren kan man hajka och åka mountainbike.
Nästan alla här i vårt hus har varit där och turat förrutom jag eftersom jag har jobbat verje helg och det är då de har åkt dit.
När Kullen skulle dit med sin hyresvärd som jobbar som guide där fanns det två platser över så jag och Sofia hänkade. 
Jag visste att det skulle bli jobbigt och jag har inte varit den mest ihärdiga hajkaren här hemma den senaste månaden så konditionen var inte på topp. Men det gick rätt bra ändå.

Jag var den enda med snöskor, alla andra hade skidor med hudar så där började första utmaningen. Jag halkade runt i spåren när vi gick en kilometer på flack mark. Sen började stigningen. Jag tror jag hade lite fel teknik för jag hamnade lite efter och då vill man ju snabba sig för att hina ifatt. Men då orkar man i sin tur inte lika länge och måste vila hela tiden. När jag kämpat mig ifatt gänget (som börjat fika medans de väntade) 2 gånger och efter lite tips från guiden, Ken. började jag gå långsamma steg istället och helt plötsligt gick det jättebra. Jag och Sofia skulle egentligen stannat efter ett tag och åkt ned igen eftersom killarna skulle gå ända till toppen på en galciär och vi inte skulle orkat det. Men efter 5 timmars gång (då var 45 minuters sammanslagd pausning inte inräknad!) var alla förrutom guiden och Markus trötta så alla åkte ned med mig och Sofia. Åket tillbaka tog 5 minuter och sen väntade till min fasa den andra utmaningen för dagen. Traversen tillbaka. Att traversera med bräda på små snirkliga vägar är inget jag kan rekomendera. Dessutom hade jag inte tillräckligt med fart så jag fick plocka fram mina stavar och staka mig. Det var nästan jobbigare än själva uppvägen...nästan. 

Så börjar vi
384927-153

Fortfarande på glatt humör
384927-155
'
Vår Guide, Ken Markus, Jacob och Sofia
384927-149

Hud-spåren
384927-156

Markus och Martin
384927-152

Nu var det inte lika kul längre
384927-154

Sofia

384927-151


384927-150384927-148


384927-157

Väl tillbaka till parkeringen var alla jättetrötta, svettiga och törstiga, men väldigt glada och nöjda över dagen.
Det blev inte så mycket vila när vi kom hem, ett snabb-bad i poolen var allt bi hann med innan vi var tvungna att ta oss till Kicking Horse Grill där vi hade bokat bord för kvällen. Det blev god mat, jag åt deras signatur-rätt Bison ribs. mmm mmm mmm...riktigt gott efter en utmattande dag.
Alla var riktigt trötta så vi gick hem för att sova. Imorn blir ytterligare en spännande dag för då ska jag Sofia, Erik, Susanna (Eriks flickvän som är här och hälsar på)  och Jim  hyra snöscooter!
Godnatt och sov gott, det ska jag göra iaf!
kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0